Konfigurace poštovních klientů
1. Úvod [menu]
Používání poštovních klientů má své výhody proti přístupu přes webové rozhraní, je však nutné klienta nainstalovat a poté správně nakonfigurovat.
Následující text popisuje konfiguraci poštovních programů pro přístup ke školním poštovním schránkám.
Možnosti přístupu závisí na tom, zda máte školní poštovní schránku buď v Office 365 nebo v InSIS – umístění určujete pomocí nastavení distribučního serveru.
2. Poštovní schránka v Office 365 [menu]
2.1 Outlook pro Windows/macOS
Outlook pro Windows či macOS si můžete nainstalovat z Office 365.
Po instalaci je potřeba připojit účet. Obvykle postačuje zadat přihlašovací jméno a heslo.
tvar uživatelského jména: | uživatelské_jméno@vse.cz |
heslo: | školní_heslo |
Doporučuji heslo uložit, abyste ho nemuseli vždy zadávat znovu.
>> klikněte pro zobrazení návodu konfigurace Outlooku ve Windows <<
- Po instalaci kancelářského balíku Office z Office 365 spusťte aplikaci Outlook. Zobrazí se dotaz na uživatelské jméno včetně @vse.cz:
- V následujícím kroku zadejte heslo. Doporučuji zaškrtnout volbu Zapamatovat pověření, abyste při každém spuštění aplikace Outlook nemuseli zadávat heslo.
- Na následující obrazovce vidíte, že se účet úspěšně přidal. Lze zadat další poštovní schránky (neměli by být z Office 365) či nechat si zobrazit návod na instalaci mobilního Outlooku. Doporučuji nepřidávat účty a stisknout tlačítko Hotovo:
Občas se stane, že si Outlook nezapamatuje heslo a při dalším spuštění chce opět zadat heslo. Na druhý pokus si ho již pamatuje.
2.2 Microsoft Outlook pro Android/iOS
Microsoft Outlook pro Android a Microsoft Outlook pro IOS (iPhone) jsou bezplatně dostupné v příslušných obchodech aplikací. Po instalaci je potřeba připojit účet. Obvykle postačuje zadat přihlašovací jméno a heslo – je to stejné jako Outlooku pro Windows/macOS.
tvar uživatelského jména: | uživatelské_jméno@vse.cz |
heslo: | školní_heslo |
2.3 Jiné mobilní aplikace pro poštu (ActiveSync)
Na mobilních telefonech doporučujeme používat dvě poštovní aplikace – jednu pro soukromou poštu (např. u seznam.cz či u google.com) a druhou pro školní (tj. @vse.cz). Pro školní poštu můžete vedle Microsoft Outlook používat i jiné poštovní klienty, viz např. Best Emaill Apps 2018. Já osobně na mobilu používám pro školní poštu placenou aplikaci Nine.
Při nastavení v těchto aplikacích obvykle zvolíte typ Office 365 či Exchange či ActiveSync a následující údaje:
server: | outlook.office365.com |
tvar uživatelského jména: | uživatelské_jméno@vse.cz |
heslo: | školní_heslo |
2.4 Jiné poštovní aplikace ve Windows, MAC OS či v Unixu (IMAP a SMTP)
V operačních systémech Windows či MAC OS můžete používat i jiné poštovní klienty – viz např. 10 Best Desktop Email Clients for Mac and Windows. Pro Unix ani Outlook neexistuje.
Tyto aplikace používají protokoly IMAP (zobrazení dopisů, přesouvání mezi složkami, mazání) a SMTP (odesílání dopisů). Pro poštovní schránku v Office 365 se použijí následující parametry:
Office 365 |
jméno serveru | číslo portu | požaduje SSL/TLS? | tvar uživatelské jména |
---|---|---|---|---|
IMAP server | outlook.office365.com | 993 | ano | uživatelské_jméno@vse.cz , např. xabcd01@vse.cz |
SMTP server | smtp.office365.com | 587 (STARTTLS) | ano | uživatelské_jméno@vse.cz , např. xabcd01@vse.cz |
3. Poštovní schránka v InSIS [menu]
Upozornění: IMAP v InSIS je doplňkovou funkcí s omezenou podporou a nejasnou budoucností.
Při konfiguraci poštovního klienta použijte následující parametry:
InSIS | jméno serveru | číslo portu | požaduje SSL/TLS? | tvar uživatelského jména |
---|---|---|---|---|
IMAP server | insis.vse.cz | 993 | ano | uživatelské_jméno , např. abcd01 |
SMTP server | smtp.vse.cz | 587 (STARTTLS) | ano | uživatelské_jméno , např. abcd01 |
4. Poštovní klienti využívající IMAP protokol [menu]
V každém poštovní programu je potřeba nadefinovat poštovní účet (mail acccount) – nastavit jméno (např. Luboš Pavlíček), poštovní adresu (např. lpavlicek@vse.cz či lpavlicek@seznam.cz), poštovní server s poštovní schránkou (IMAP server, POP server) a poštovní server pro odchozí poštu (též SMTP server). Pro čtení nové pošty lze použít protokoly POP a IMAP (záleží též na tom, které protokoly příslušný server podporuje), pro odesílání pošty se používá protokol SMTP. Servery pro příchozí a odchozí poštu jsou často odlišné!!! Ve většině poštovních klientů lze nadefinovat více poštovních účtů.
Samostatně pro příchozí a odchozí server se též nastavuje úroveň zabezpečení. Obecně se rozlišují následující úrovně:
- anonymní přístup – používá se pouze u odchozí pošty (SMTP server), kde se nekontroluje žádné uživatelské jméno a heslo. Obvykle je však přístup omezen pouze z některých adres nebo se vůbec nepoužívá. Na VŠE není povolen anonymní přístup!
- autorizace jménem a heslem se zabezpečením celé komunikace pomocí SSL/TLS. Tento bezpečný režim podporují všechny školní poštovní servery.
- autorizace pomocí certifikátů – tato úroveň není ve škole v současné době podporována a nebude dále popisována.
Čtení pošty je možné přes protokoly:
- IMAP (SSL/TLS port 993) – tento protokol umožňuje práci s jednotlivými složkami. Při správné konfiguraci tohoto protokolu je možné zajistit, že přes klienta i přes webové rozhraní budou dostupné stejné dopisy ve všech složkách (samozřejmě s různým komfortem).
- POP (SSL/TLS port 995) – tento protokol umí pouze stáhnout novou poštu, neumožňuje přístup ke složkám. Nepodporujeme pro školní servery.
Pro odesílání pošty se používá protokol SMTP. Vzhledem k tomu, že se tento protokol dá snadno zneužít pro rozesílání SPAMu, jsou na jeho používání poměrně často velká omezení:
- je nutná autentizace (zadání jména a hesla) v zabezpečeném kanálu (port 465 či 587),
- je omezena velikost dopisu (cca 15 MB) – do velikosti dopisu se započítávají všechny přílohy,
- jsou omezeny počty příjemců